Středa, 6 listopadu, 2024
novinky
- Reklama -aktualita
Pre ženyMileniálky majú po pandémii jasno: Deti sú drahý luxus, lepšie sú psy...

Mileniálky majú po pandémii jasno: Deti sú drahý luxus, lepšie sú psy a mačky

Pandémia covidu-19 utvrdila mnoho žien v tom, že nechcú mať deti – doba je neistá, životné náklady rastú a bezdetný život prináša menej stresu. Len v Spojených štátoch bola vlani pôrodnosť najnižšia od roku 1979. Ženy, ktoré neplánujú deti, si väčšinou vystačia s kariérou, koníčkami a psom či mačkou ako plnohodnotnou náhradou.

Keď začala pandémia covidu-19, mnoho odborníkov i laikov predpovedalo, že uzávery a obmedzenia pohybu, kvôli ktorým páry trávili viac času spoločne, povzbudí baby boom. Avšak stal sa presný opak, napísal server Psychology Today.

Údaje, ktoré zverejnilo americké Stredisko pre kontrolu a prevenciu chorôb (CDC), ukazujú, že pôrodnosť v USA dosiahla v roku 2020 rekordne nízke číslo. Počet detí narodených v Spojených štátoch klesol o štyri percentá v porovnaní s rokom 2019.

Pôrodnosť v USA síce v poslednej dobe klesá, ale tento pokles bol dvakrát vyšší ako priemerný ročný úbytok narodených detí od roku 2014 a predstavuje najnižšiu pôrodnosť od roku 1979.

Vplyv pandémie
Aby tento fenomén preskúmali, zamerali sa odborníci na 400 žien z generácie mileniálov (narodených v rokoch 1981 až 1996), ktoré v prieskume uviedli, že nemajú v pláne mať deti, či už biologickým spôsobom alebo prostredníctvom adopcie. Ich cieľom bolo zistiť, prečo sa tieto ženy vzdávajú materstva. A nové údaje ukazujú, že pre mnoho z týchto žien môžu domáci miláčikovia slúžiť ako náhrada za deti.

Z opýtaných žien, ktoré neplánujú mať deti, uviedlo 42 percent, že ich rozhodnutie ovplyvnila pandémia covidu-19. Je ale tiež viac než jasné, že ich rozhodnutie sa opiera aj o ďalšie, dlhodobé problémy.

Takmer polovica týchto žien verí, že ľudia s deťmi sú viac vystresovaní ako bezdetní. Štyria z desiatich uvádzajú, že nechcú vychovávať dieťa v súčasných podmienkach, ktoré na svete panujú. Len o málo menej (38 percent) má pocit, že vychovávať dieťa si vyžaduje príliš veľa energie a času; 33 percent si myslí, že by vychovávanie dieťaťa narušilo ich slobodu a 32 percent uvádza, že dávajú prednosť kariére alebo vzdelaniu.

Deti sú príliš nákladné
Vedci uvádzajú, že tieto mileniálky zažili ekonomickú recesiu roku 2008. Mnoho z nich malo finančné problémy kvôli rastúcim životným nákladom, nedostatku dobre platených miest av niektorých prípadoch aj kvôli vysokým študentským pôžičkám.

K tomu navyše teraz prežívajú ekonomické dopady pandémie. A to všetko zrejme prispieva k skutočnosti, že 43 percent zo žien, ktoré sa rozhodli nemať deti, uvádza, že výchova potomka je jednoducho príliš nákladná.

Výsledky prieskumu ukazujú, že mileniálky, ktoré sa rozhodli pre bezdetný život, sa snažia vytvoriť si naplňujúci život mnohými inými spôsobmi – 43 percent buduje kariéru; rovnaký počet sa sústreďuje na život s romantickým partnerom; 41 percent má nejaký osobný projekt a 40 percent si užíva koníčky. A 33 percent z nich uviedlo, že starostlivosť o psa alebo mačku im pripadá vďačnejšia ako predstava výchovy dieťaťa.

Podľa tohto prieskumu 70 percent žien, ktoré sa rozhodli nemať potomka, vníma svojho psa či mačku ako svoje dieťa. V niektorých prípadoch si však nechávajú pootvorené dvere s tým, že starostlivosť o svojho maznáčika pokladajú za „tréning“ na dieťa, pokiaľ by sa niekedy rozhodli zmeniť názor.

Pôžičky kvôli maznáčikom
Viac ako 70 percent účastníčok prieskumu jednoznačne uviedlo, že dávajú prednosť spoločnosti svojho maznáčika pred deťmi a 69 percent vyhlásilo, že mať zviera je jednoduchšie ako mať dieťa.

Tieto mileniálky sú pritom ochotné prinášať kvôli svojim maznáčikom rovnaké obete, aké prináša rodiny s deťmi kvôli svojim potomkom. Viac ako polovica účastníčok prieskumu uviedla, že o kúpe alebo prenájme domu či bytu rozhodovala na základe toho, či je tam dostatok vonkajšieho priestoru pre ich štvornohého zverenca.

Navyše 41 percent uviedlo, že si vzali pôžičku alebo založili debetnú kartu, aby mohli pokryť zdravotné náklady svojho zvieraťa. A sú tu aj ďalšie výdavky – viac ako polovica opýtaných uviedla, že v minulosti kúpili svojim maznáčikom oblečenie; 48 percent oslavovalo narodeniny svojho maznáčika alebo kúpili svojmu psovi či mačke vianočný darček.

Podľa tohto prieskumu a klesajúcej pôrodnosti sa zdá, že viac ľudí, a predovšetkým žien z generácie mileniálov, mení definíciu toho, čo znamená viesť dobrý a uspokojivý život.

Americký sen – svadba, dve deti a dom s bielym plankovým plotom – už nie je univerzálnym cieľom. Pre mnohých nie je materstvo nevyhnutnou podmienkou pre šťastný život.

Naše weby

Nejnovější články

- Reklama -pr články

Ostatní právě čtou

Další články autora

- Reklama -Newspaper